STREFA 3 Zapobiegaj bólom karku i szyi

Pochylanie się do przodu, skręcanie szyi czy poruszanie głową w górę i w dół spoglądając na dokumenty leżące na biurku i ekran monitora mogą powodować napięcie w obrębie karku, szyi i pleców. Taka sytuacja jest najczęściej spowodowana nieprawidłowym ustawieniem monitora lub częstym korzystaniem z dokumentów leżących na blacie biurka. Aby uzyskać prawidłową postawę i wygodne korzystanie z monitorów upewnij się, że twój wzrok jest w linii z górna krawędzią monitora, takie ustawienie pomaga do zredukowania napięcia w obrębie ramion i karku

Proponowane rozwiązania ergonomiczne

Podstawy pod laptopa i ramiona na monitory

  • Podstawy pod laptop pomogą zredukować napięcia w obrębie ramion, karku i oczu, dzięki umieszczeniu monitora lub laptopa na wysokości wzroku i pod odpowiednim kątem
  • Umożliwiają wygospodarowanie dodatkowej powierzchni na biurku oraz umieszczenie ekranu na odpowiedniej wysokości.

Dobre praktyki

  • Ustaw swój monitor oraz dokumenty pod odpowiednim kątem.
  • Wysokość blatu pod monitor, blatu pod klawiaturę oraz wysokość siedziska powinny być tak skonfigurowane, by podczas pisania na klawiaturze pozwalały patrzeć na monitor z odległości 40-75 cm, pod kątem 20–50 stopni przy jednoczesnym zachowaniu przynajmniej kąta prostego między ramieniem a przedramieniem.
  • Taka konfiguracja uchroni nas przed przyjmowaniem nienaturalnych, wymuszonych pozycji, minimalizuje obciążenie układu mięśniowo – szkieletowego oraz ogranicza mikrourazy związane z wykonywaniem tych samych, powtarzalnych ruchów (powstających przy pracy myszką i pisaniu na klawiaturze).
  • Ważne jest aby płaszczyzna ekranu była prostopadła do twarzy.
  • Ustawienie monitora powinno też wyeliminować odblask.
  • Warto o tym pomyśleć już na etapie ustawiania biurka względem okna.Monitor powinien być ustawiony bokiem do okna w odległości co najmniej jednego metra.
  • Sprzęt, z którego korzystamy (drukarka, telefon, nagrywarka, płyty CD) powinien znajdować się w zasięgu ramion, tak, by nie było konieczności podnoszenia rąk powyżej barków.

4 STREFY ERGONOMICZNE

Strefa 1

Wielogodzinne siedzenie na krześle bez odpowiedniego wsparcia dla nóg i pleców może doprowadzić do osłabienia krążenia, być przyczyną bólu pleców oraz zmęczenia.

Strefa 2

Pisanie na klawiaturze i używanie myszy przez średnio 8 godzin dziennie bez odpowiedniego wsparcia może powodować napięcie nerwu pośrodkowego, co prowadzi do zespołu cieśni nadgarstka.

Strefa 3

Konieczność wychylania się ze stanowiska pracy i przybierania wymuszonych pozycji stanowi duże obciążenie dla układu szkieletowo-mięśniowego.

Strefa 4

Strefa czwarta obejmuje zagadnienia związane z organizacją otoczenia miejsca pracy, aspekty, które wpływają na naszą efektywność, samopoczucie oraz komfort w miejscu pracy.

Sprawdź, czy Twoje miejsce pracy jest zgodne z prawem
i zapewnia zdrowe, komfortowe warunki

WYPEŁNIJ ANONIMOWĄ ANKIETĘ

przejdź do ankiety

Fellowes Polska S.A.

01-401 Warszawa, ul. Górczewska 69/73

Telefon: +22 205 21 00, e-mail: fellowespolska@fellowes.pl

Polityka prywatności

NEWSLETTER

Zapisz się aby otrzymywać od nas najnowsze informacje.